[Nayttelyposti] Martti Helinin takautuva valottaa keräilijän kokoelmaa

Kirkko-Jaakkola Kaisa Kaisa.Kirkko-Jaakkola at nokiankaupunki.fi
To 11.Syys. 11:37:04 EEST 2008

Nokian Taidetalo 19.9.saakka: Martti Helinin takautuva näyttely ja
19.12. saakka Martti ja Sirkka-Liisa Helinin lahjoituskokoelman näyttely Kolme ystävää

Tietokirjailija, FM Martti Helin (s. 1928), Tampereen kaupungin entinen museotoimenjohtaja, on kuvan rakastaja. Hän korostaa olevansa harrastaja ja toteaa samalla: "Harrastus voi olla ja on kohdallani ollut elämän pituinen ponnistus. Siinä, niissä vuosissa on onneni ja onnettomuuteni. Onneni siinä, että kuvat ovat edelleenkin minulle sanoja, joita ei voi sanoa. Onnettomuuteni siinä, että olen pysyvästi avuton kuvan ja kuvanteon edessä. Olen ollut altis siirtymään tekniikasta toiseen, tyylillisesti tavoitteesta toiseen. Enkä osaa edes hävetä."

Takautuva näyttely esittelee Martti Helinin töitä kuuden vuosikymmenen ajalta. Uusimmat ovat syntyneet kuluvana vuonna.

Samaan aikaan on esillä myös Martti ja Sirkka-Liisa Helinin Nokian kaupungille lahjoittamasta taidekokoelmasta koottu näyttely Kolme ystävää: Taisto Toivosen, Gunnar Pohjolan ja Raimo Kanervan teokset osaltaan kertovat siitä ystäväpiiristä, jossa perheen taidekeskustelut on käyty ja jonka kuvakäsitykset ehkä heijastuvat Martti Helinin omiin teoksiin.

Nokian Taidetalo
Souranderintie 7
Avoinna ti-to klo 11-18, pe ja su klo 11-16
P. (03) 311 87 992

Tiedustelut:
Kaisa Kirkko-Jaakkola
Kulttuuritoimenjohtaja
Nokian kaupunki
p.(03) 311 88351
www.nokiankaupunki.fi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta